הגדל גופן הקטן גופן
Pyc
 
Fra
 
Deu
 
Eng
העיר חולוןעסקיםמבקריםתושביםהעירייה

תערוכות אביב במוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס

תאריך: 07/04/2018

"כמו דג במים"- יצירתו של דודי שמאי, "קווים לדמותנו", תערוכת ה-70 לעצמאות ישראל שאוצר ניסים חזקיהו ו"קריקטורה במדים", התחרות הדו-שנתית לקריקטורה הומוריסטית ע"ש פרידל שטרן. 28.3.18 – 01.09.18

המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון יפתח בחודש מרץ שלוש תערוכות חדשות:

"כמו דג במים"- על דגים, אנשים ומה שביניהם ביצירתו של דודי שמאי שאותה אוצר ערן ליטוין

"קווים לדמותנו", תערוכת ה-70 לעצמאות ישראל שאוצר ניסים חזקיהו

ו"קריקטורה במדים", התחרות הדו-שנתית לקריקטורה הומוריסטית ע"ש פרידל שטרן שאוצרת מורן פרל קונסטנטין.

התערוכות תוצגנה החל מה 28.03.18 ועד 01.09.18


"כמו דג במים" - על דגים, אנשים ומה שביניהם

תערוכה של המאייר והקריקטוריסט דודי שמאי, המציגה את "סדרת הדגים" ואת עבודותיו לאורך השנים.

"לפני כחמש שנים, פרץ לחיי במפתיע 'ים של דגים' והייתה זו הפעם הראשונה שבה יצרתי ממש "מהבטן" ולא כתוצאה מפרויקט מוזמן. לדגים ש'נולדו' לי יש הרבה מה לומר מהבחינות החברתית, הפוליטית והכלכלית. הם עושים זאת עם קריצה, בטכניקות שונות ומעבירים את המסר שביקשתי להעביר באופן חד ורגשי" (דודי שמאי).

התערוכה "כמו דג במים", של הקריקטוריסט והמאייר דודי שמאי תציג את מגוון עבודתו לאורך 25 שנות יצירה מקריקטורה עיתונאית, דרך איור ספרי ילדים ועד לציורים ולעבודות מדיה-מעורבת- כל אלה מטשטשים את הפער הקיים בין קריקטורה, איור וציור ומרחיבים את גבולות האמנות.

במרכז התערוכה יוצגו עבודות מתוך "סדרת הדגים" עליה הוא שוקד במהלך שש השנים האחרונות.

אוצר : ערן ליטוין

מתוך התערוכה 'כמו דג במים', דודי שמאי
'צבר במדבר', מתוך התערוכה 'כמו דג במים', דודי שמאי

מתוך התערוכה 'כמו דג במים', דודי שמאי
'דגיגון במזרח התיכון', מתוך התערוכה 'כמו דג במים', דודי שמאי

שמאי עושה שימוש בדמות הדג כדי להציב מראה מול פנינו, בני האדם. הדגים אינם שותקים, הם מלאי ביקורת. הוורסטיליות של הדג מאפשרת התייחסות סאטירית. בולטות העבודות שיוצאות מתחום הקריקטורה ופונות לעולם הפנטזיה והדמיון. הדגים מאבדים את המחויבות לתכונותיהם הפיזיות והופכים לעלים, לבעלי חיים שונים ואפילו לאצטדיון כדורגל ולחברי כנסת ומדינת ישראל עצמה.

שמאי הוא בין המאיירים היחידים בארץ שגם היום אינו יוצר באמצעות המחשב אלא ממשיך לעבוד באופן ידני, בעזרת עפרונות, צבעים ומכחולים. בסדרת הדגים הוא החל לשלב חומרים נוספים, כגון גזרי נייר, חתיכות עץ, צדפים, אורז ו"רדי מייד". חומרים אלו מעשירים את העבודות ומוסיפים להן רבדים ועניין.

לפני כעשרים וחמש שנים החלו איוריו של דודי שמאי להתפרסם בעיתונות הארצית. נכון להיום כ-1,500 פורטרטים פוליטיים וקריקטורות העוסקות בענייני השעה, כולם בעלי מסרים מדיניים וחברתיים, התפרסמו בעיתונים כמו "חדשות", "מעריב", "העולם הזה" ועוד.

בשונה מהקריקטורה המסורתית, שמאי אינו מעוות את פניה או משנה את מידות גופה של הדמות אותה הוא מצייר, אלא שומר על קו ריאליסטי. ההומור הייחודי לו בא לידי ביטוי במסר המאויר, ברעיון המדגיש את האבסורד ולא במראה גרוטסקי.

עם הולדת ילדיו גילה את הקסם שבאיור ספרי ילדים. הוא אייר עשרות ספרי ילדים פרי עטם של סופרים ומשוררים בולטים. שמאי פרסם מספר ספרים אותם אייר וכתב, ביניהם ספרי "ידיים מציירות", המנחות באופן נהיר כיצד לצייר דמויות בעזרת כפות הידיים.

בין עיסוקיו הרבים הוא מרצה ומלמד איור וקריקטורה, היה המעצב הראשי של העדלאידע בחולון עיר מגוריו, והציג בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות רבות.


"קריקטורה במדים" - התחרות הדו-שנתית לקריקטורה הומוריסטית ע"ש פרידל שטרן.

התחרות השנה בסימן "קריקטורה במדים" שבה  יוצגו עשרות קריקטורות בנושא הצבא -שצוירו בידי משתתפי התחרות לצד יצירותיה של פרידל שטרן

המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, עורך מדי שנתיים  בשיתוף אק"י, אגודת הקריקטוריסטים הישראלית, את התחרות הדו-שנתית לקריקטורה הומוריסטית ע"ש פרידל שטרן- תחרות לקריקטורות לא פוליטיות המשקפות את הווי הארץ מדי שנתיים.

"לא רק חיוך רחב אלא גם לב רחב היו לגברת הראשונה של הקריקטורה הישראלית. בצוואתה הותירה לנו את עבודותיה האלמותיות, למשמורת, והעניקה לנו את תחרות הקריקטורות נושאת הפרסים על שמה" (נמרוד רשף יו"ר אק"י).

התחרות השנה נושאת את הכותרת "קריקטורה במדים" שבה נקראו יוצרים, מקצוענים וחובבים כאחד, להירתם אל הדף והעיפרון וליצור קריקטורות ברוחה של פרידל שטרן.
בתערוכה יוצגו עשרות קריקטורות בנושא הצבא -שצוירו בידי משתתפי התחרות לצד יצירותיה של פרידל שטרן.

אוצרת התערוכה: מורן פרל קונסטנטין

דמות החייל השתנתה במהלך השנים, אך למרות השינויים בחלוף השנים, צה"ל נשאר   צה"ל.

דמות החייל הישראלי דרך עיניה של פרידל- משעשעת. כאישה המתבוננת על הצבא, היא ידעה לאתר את נקודות התורפה בעולם הגברי ההגמוני של צבא ההגנה לישראל ולהצביע עליהן. מבחינות רבות צה"ל הנו צבא ככל צבאות העולם אך כיאה לצבא ישראלי הוא ניחן באופי הייחודי לו. קריקטורות כדוגמת איש הפריסקופ: "ישנם סוגים שונים של מקצועות על הצוללת. כאן ציירתי את איש הפריסקופ מנסה את מומחיותו בנושא לאו דווקא צבאי" (פרידל שטרן), או נשות החיילים שחוות את חווית השירות של בני זוגן בצורה שונה.

 גם כיום, קריקטורות אלו יכלו להתפרסם כקריקטורות עדכניות, משעשעות ונושכות.

 תערוכה קריקטורה במדים פרידל שטרן

תערוכה קריקטורה במדים פרידל שטרן 

"קווים לדמותנו"- 70 שנה למדינת ישראל

התערוכה מציגה את התייחסות אמני הקריקטורה ליום העצמאות הישראלי, כמו גם למוטיבים המאפיינים אותו לאורך השנים, מאז הקמת המדינה ועד לימינו אלה. מימי התום והשמחה בשנות החמישים ועד תרבות המנגל של היום, שהתקבעה כחלק בלתי נפרד מהחגיגה.

אוצר התערוכה: נסים חזקיהו.

בין האמנים הוותיקים המוצגים בתערוכה: שמוליק כץ, דוש, זאב, יוסף בס, דני קרמן ועוד.

לצד עבודות הוותיקים, יוצגו גם עבודותיהם של קריקטוריסטים עכשוויים שנוקטים זווית אקטואלית בהתייחסותם לנושא.

בתערוכה קריקטורות הקשורות למעמד ההיסטורי בבית העם, בשדרות רוטשילד בתל אביב, עת הקריא בן-גוריון את מגילת העצמאות והכריז חגיגית על הקמת מדינת ישראל.

למרות שמטבע הדברים, קריקטוריסטים פוליטיים נועדו להגיב על אירועים מעוררי מחלוקת ופולמוס, ולשרבט קווי ביקורת והוקעה כנגד מציאות מעוותת ומרגיזה, כאן לפתע פתאום נולד אירוע היסטורי מכונן, חגיגי ומאחד, המאתגר בייחודיות את אופייה המתבקש של הקריקטורה״ והיא למעשה משקפת את - הקריקטורה החגיגית הממלכתית.

בימי העצמאות הראשונים של המדינה היו המוטיבים המאחדים: הצניעות, הסולידריות והנאיביות. הימים החלוציים דאז של טרום הציניות המרושעת, הסרקזם השופע והפלגנות היוו רקע רגוע מידי לאמני הקריקטורה בארץ, שניסו לאפיין בקווים בודדים את הגנום של הישראליות.

מתוך התערוכה '70 שנה למדינת ישראל', שי צרקה

מתוך התערוכה '70 שנה למדינת ישראל', שי צרקה

כמו כן, מעצם היותו של ״יום העצמאות״ אירוע נדיר של שיתוף והסכמה לאומית, נוטרל מראש העוקץ הביקורתי המצוי בבסיסה של הקריקטורה. כך יצא שהקריקטורות שהופיעו בעיתונות ערב ימי העצמאות, היוו יותר אילוסטרציות חביבות ומפרגנות מאשר איורים בעלי אמירות נוקבות. יעידו על כך הקריקטורות מאירות הפנים ושופעות הפטריוטיות של שמוליק כץ, פרידל, יוסף בס, זאב, יוסי שטרן ושפע של איורים מפרגנים  בכיכובו של ״שרוליק״ המתולתל, דמותו של הישראלי החדש פרי מכחולו של דוש (קריאל גרדוש), שהפך עד מהרה לאייקון הבלתי מעורער של הישראליות.

לצד השרוליקים למיניהם, החלו להתגבש המרכיבים המסורתיים של ימי העצמאות בהם פטישי הפלסטיק, שרשראות הדגלים, במות הבידור ובהמשך המנגל המיתולוגי.

רק בסוף שנות השבעים, לאחר טראומת מלחמת יום הכיפורים, החלו להתגנב אל הקריקטורות גם הציניות והביקורתיות הפוסט נאיבית על מה שמתחולל במדינה שזה קמה מקרוב.

מתוך התערוכה 'קווים לדמותנו', שלמה כהן
מתוך התערוכה 'קווים לדמותנו', שלמה כהן


המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, רחוב חיים ויצמן 61, חולון.

פתיחה : 28.3.18

נעילה: 1.9.18

שעות פתיחה:

יום א סגור
יום ב 10.00 עד 13.00
יום ג 17.00 עד 20.00
יום ד 10.00 עד 13.00
יום ה 17.00 עד 20.00
יום ו סגור
יום שבת 10.00 עד 15.00

מחיר כניסה למוזיאון 15 שח, חייל /סטודנט 10 שח בהצגת תעודה, אזרח ותיק 7 שח בהצגת תעודה, ילד עד גיל 5 חינם

מחיר לתושבי חולון 10 שח בהצגת תעודה

כרטיסים ניתן לרכוש בקופות המוזיאון. טלפון 03-6521849