הממונה על הבטיחות פועל מכח חוק 'ארגון הפיקוח על העבודה' שעל פיו כל מקום עבודה שבו עובדים מעל 50 אישה ואיש, חייב בהעסקת ממונה בטיחות.
תפקידו של הממונה על הבטיחות בכלל ובעיריית חולון בפרט, לוודא את בטיחותם ואת גיהותם של עובדי-העירייה בכל מקומות העבודה.
תחומי אחריות:
- איתור נושאי בטיחות וגיהות
- קיום תכנית בטיחות
- הנהגת סדרי סטיחות וגיהות נאותים, בתהליכי העבודה, במתקנים, במבנים, בציוד ובחומרים.
- קיום הדרכות עובדים.
- הכנת תכנית בטיחות.
- בירור סיבותיהן ונסיבותיהן של תאונות עבודה ומחלות מקצוע במגמה להפיק לקחים, לערוך בכתב ממצאים ומסקנות הבירורים ולהציע צעדים מתאימים למניעת הישנות התאונות, לוודא הדרכת העובדים באשר לנסיבות התאונות ומחלות מקצוע והלקחים שהופקו.
- הכנת נהלי- בטיחות והוראות שנוגעות לכך.
- סימון חומרים, ציוד ותהליכי עבודה מסוכנים והתקנת שילוט הדרכה לשימוש בציוד מגן אישי.
- קיום שגרת בדיקות רפואיות לעובדים שחשופים לגורמים שלגביהם קיימת דרישה לעריכת בדיקות אלה.
- ביצוע בדיקות סביבתיות תעסוקתיות על ידי מעבדות מוסמכות, כאשר קיימת דרישת בדיקה כאמור בחוק או בתקנות.
- קביעת הסדרים שיבטיחו תנאי בטיחות וגיהות נאותים בהעסקתם של קבלני חוץ.
- הפסקת העבודה כאשר נשקפת סכנה מיידית לחייו או בריאותו של עובד, ודיווח על כך מיד.
- קיום תכנית ושגרת תרגילים למצבי חירום.