מוזיאון העיצוב חולון

מנהל
טלפון
פקס
דואל
אתר אינטרנט
רחוב
מספר בית
קטגוריה
קהילה
תיאור

​​מוזיאון העיצוב חולון

מוזיאון העיצוב חולון, אשר נחנך בינואר 2010, הינו הראשון בתחומו בישראל. המוזיאון, שהוקם ביוזמת עיריית חולון ובמימונה, שואף להיות מוקד פעילות בינלאומי ומוביל לחדשנות מוזיאלית בעולם העיצוב.

החזון

מוזיאון העיצוב חולון הוא ביטוי למחויבותה העמוקה של העיר חולון לחינוך ולתרבות. הקמתו היא נקודת שיא בתהליך מתמשך של הפיכת העיר חולון למוקד תרבותי וחינוכי בעל השפעה.
המוזיאון פועל ליצירת חווית עיצוב כוללת עבור הקהל הרחב ולהעלאת המודעות להשפעות העיצוב על הסביבה תוך פיתוח דיאלוג פורה בין מעצבים, אוצרים והקהל.
לצד פעילויות העשרה וחינוך למבקרים ולומדים צעירים, המוזיאון הינו מקום של  התנסות, גילוי ויצירה, ולוקח חלק פעיל בחשיפת העיצוב הישראלי בעולם.
בין היעדים שהיציב לעצמו המוזיאון, בהיותו "שחקן" במתחם עירוני וקהילתי: חינוך ושינוי התפיסה ליחסי עיצוב, סביבה, קהילה, ובחינת ההשפעה הכוללת של תחומי העיצוב על המרחב האורבאני, תוך הפיכתה של העיר חולון למקרה דוגמה במישור הבינלאומי.
משימותיו של המוזיאון: ליצור, לקיים ולהוביל זירת עיצוב פעילה לבחינת והצגת חידושים בתחום העיצוב בישראל ובעולם והפיכתו לאחד ממובילי הדעה בזירת העיצוב הבינלאומית. כמו כן, יפעל המוזיאון להרחיב ולגוון את תפיסת המוזיאון המסורתית, כשהוא מתבסס על יצירתיות וחדשנות מוזיאלית  ופיתוח פעילות המתקיימת מחוץ לגבולותיו הפיסיים. המוזיאון משמש כזרז בתחומו, באמצעות פיתוח כלי עבודה ייחודיים לו, שבבסיסם דיון במקומו של העיצוב, תוך שיתוף קהלים מקצועיים והקהל הרחב.
חזית המוזיאון, צילום: יעל פינקוס
 חזית המוזיאון, צילום: יעל פינקוס

מרעיון למציאות

בשנת 2004 ביוזמת ראש העיר חולון מוטי ששון ומנכ"ל העירייה חנה הרצמן, פנתה עיריית חולון לרון ארד, המעצב והאדריכל בעל השם העולמי. ארד התבקש לתכנן מבנה אדריכלי ייחודי שיספק סביבה עשירה, בה יוכלו מבקרי המוזיאון להיחשף לעולם העיצוב ולהעמיק את ההיכרות עם תחום זה.

פרוייקט התכנון והבינוי של מוזיאון העיצוב חולון נוהל ע"י "החברה הכלכלית לפיתוח חולון בע"מ" בראשות המנכ"ל יעקב (ג'קי) אבן. תכנון ובניין המבנה החדשני שעיצב ארד, דרש קישור ותיאום בין גורמים תכנוניים וביצועיים שונים שבסיסם בשלוש מדינות: בריטניה, איטליה וישראל. משרד האדריכלות של רון ארד בלונדון, בראשותו של אסא ברונו, חברת יצרני הקורות של פלדת ה"קורטן" העוטפת את גלריות המוזיאון: Marzorati Ronchetti s.a.s בראשותו של Roberto Travaglia בברגמו, איטליה וחברת "וקסמן גוברין" בישראל שניהלה ופיקחה על הבינוי.
עוד לפני פתיחתו הרשמית, זכה המוזיאון להכרה בינלאומית כאחד ההישגים הארכיטקטוניים המקוריים ביותר של תחילת המאה ה-21.  הבניין הוצג בתערוכה רטרוספקטיבית של עבודותיו של ארד במרכז פומפידו בפאריס, ובתערוכה דומה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק (MoMA). המוזיאון ומתכנניו זכו בפרס החדשנות והעיצוב השנתי של המגזין הבינלאומי Condé Nast Traveller בתחום התרבות.
מראה אל קשתות הקורטן מהחצר הפנימית, צילום: יעל פינקוס
מראה אל קשתות הקורטן מהחצר הפנימית, צילום: יעל פינקוס​

הבניין כמוצג עיצוב

הבניין, ששיטחו הכולל הוא 3,700 מ"ר, הינו מוצג העיצוב הראשון המקדם את פני הבאים למוזיאון. שני אולמות התצוגה המרכזיים של המוזיאון מאפשרים מגוון רחב של תערוכות. אולם התצוגה הגדול, ששיטחו הוא 500 מ"ר, מנצל את שפע האור הטבעי המאפיין את האקלים המקומי כשגופי ההצללה המקובעים בתקרה מסננים את רמת התאורה. אולם התצוגה הקטן יותר, משתרע על שטח של 250 מ"ר. חלל זה מואר בתאורה מלאכותית ומהווה "קופסה שחורה" היוצרת תחושה של אינטימיות ומאפשרת גמישות אוצרותית.

רצועות פלדת הקורטן העוטפות את רוב חזיתות המוזיאון נעות בצורה גלית ומתפתלות סביב חללי המוזיאון, לעתים בהתאמה כגוף אחד ולעתים הן נפרדות זו מזו, לעתים הן מקיפות את הבניין ולעתים הן מגדירות אותו. האופקיות של הרצועות מודגשת על ידי הצבעוניות המשתנה באופן הדרגתי, תוצר של חשיפת הקורטן לשינויי מזג האוויר: תחילתו של תהליך טבעי ומתמשך שיעבור על הבניין במהלך חייו.

הטופוגרפיה של האתר עליו משתרע המוזיאון - שטח ציבורי בעל שיפוע קל- מודגשת על ידי התפרסות חללי המוזיאון על פני שני מפלסים, המחוברים על ידי נתיב תנועה דמוי מעלה פיסולי. המסלול לאורך המעלה מאט את תנועת המבקרים בבניין והופך את שהותם בו לחווייתית ומשמעותית יותר ומזמן להולכים לאורכו כמה נקודות מבט דרמטיות. רצועות הקורטן נמצאות תמיד בטווח הראייה ומשמשות כנקודת התייחסות למיקום המבקרים בבניין.

עיקרון העיצוב המנחה של המוזיאון כולו התגבש סביב הרעיון של יצירת מתח בין המערך הפנימי של חללים פונקציונאליים ודמויי קופסה לבין מעטפת חיצונית דינאמית וגלית.

כחלק מהגדרת יעדיה של עיריית חולון, הופך המוזיאון להיות מוקד פעילות בינלאומי מוביל חדשנות בעולם העיצוב. מיקומו של המוזיאון כחלק מקומפלקס התרבות של מתחם המדיטק, הכולל מגוון אולמות להרצאות וארועים, ספרייה ציבורית וספריית חומרים ייחודית, מאפשר הרחבה של התצוגה מחללי הגלריות של המוזיאון לתחומי חקר והתנסות נוספים.
מוצגים מתוך התערוכה הראשונה של מוזיאון העיצוב

תמונה
מוצגים מתוך התערוכה הראשונה של מוזיאון העיצוב
שעות פעילות
תחבורה
דמי כניסה
מידע נוסף
אמנת שירות
סדר הופעה
מפת גוגל
תמונה 2
 
תמונה 3
 
תמונה 4
 
תמונה 5
 
תמונה 6
 
כתובת - לא לשימוש!!!!!
ימי פעילות
רישום לעריכת יום הולדת
קבצים מצורפים
הגישה נדחתה. אין לך הרשאה לבצע פעולה זו או לגשת למשאב זה.