הפעל נגישות לקוראי מסךנגישותדלג לתוכן מרכזי
 

 

אזור התעשיה והמסחר

​​​​​​​​​​​רקע:

בשנים האחרונות, אזורי תעשיה רבים עוברים תהליך שינוי, בו הם הופכים מאזורים המאופיינים בעיסוקי תעשייה בלבד לאזורים בעלי אופי עיסוק מגוון של תעשייה, מסחר, שירותים ובילוי. 
אזור התעשיה והעסקים בחולון הוא אחד מאזורי התעסוקה הגדולים בארץ, האזור נמצא במטרופולין תל אביב ובצמידות לעורקיי תחבורה ראשיים- כביש 4, כביש 1, כביש 20, כביש 44, וכביש 431. 
לאזור התעשייה והמסחר בחולון פוטנציאל פיתוח מבוסס תוכנית בניין עיר מאושרות ל-20-30 השנים הבאות. פוטנציאל זה, יחד עם מאמצי שיפור הנגישות לאזור ושיפור רמת השירותים הופכים את האזור לאזור תעשייה ומסחר ארצי ועיקרי למטרופולין תל אביב. 
עתודות הקרקע הנרחבות, המיקום בלב מטרופולין תל אביב, הנגישות והצמידות לחמישה צירי תנועה ארציים, נותנים מענה לצרכים הקיימים והעתידיים של בנייה למסחר, משרדים ותעשייה נקייה ב-30 שנים הבאות. אזור התעשיה והעסקים בחולון משמש כיום העורף הלוגיסטי של תל אביב ומהווה אלטרנטיבה מעניינת וכדאית לחברות הי טק ולגופים עסקיים שונים.

נתונים:

  • שטח העיר חולון הינו 19,200 דונם.
  • שטח אזור התעשייה כולל העתודות עומד על כ- 4,195 דונם (כ- 21% משטח העיר).
  • שטח המאושר בתוכניות בניין עיר הינו 2,511 דונם.
  • תוכניות בניי עיר מאושרות:
    ח/499- 1,816 דונם, זכויות בנייה לכ- 2,000,000 מ"ר.
    ח/152/3- 695 דונם, זכויות בנייה לכ- 1,000,000 מ"ר.
  • שטח בנוי באזור התעשייה כ- 1,33,300 מ"ר
    כ- 795,488 מ"ר לתעשייה
    כ- 534,812 מ"ר לעסקים ומסחר
  • שטח אחסון פתוח כ- 630,811 מ"ר.

​​נגישות תנועה ותחבורה

כבישים- אזור התעשייה והמסחר גובל בכבישים בין עירוניים ראשיים של מדינת ישראל:
  • כביש 4- בצד המזרחי של אזור התעשייה, המחובר ל-431, ולנתיבי איילון
  • כביש 44- בצד הצפוני של אזור התעשייה
  • כביש 1- נתיבי איילון
כיום קיימות 4 כניסות ויציאות ממערכת הכבישים הארצית לאזור התעשייה והמסחר בחולון:
  • מכביש 4- דרך מחלף חולון מזרח
  • מכביש 44- לרחוב המכתש
  • מכביש 44- לרחוב המלאכה
  • מכביש 44- לרחוב המרכבה- 
רכבת ישראל- מפעילה מספר תחנות בחולון- תחנת יוספטל, קוממיות, וולפסון. קיים קו שירות בין תחנות הרכבת ואזור התעשיה על מנת לאפשר שימוש יעיל יותר ברכת.

תחבורה ציבורית- הפריסה הארצית של התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב שיפרה את הנגישות לאזור התעשיה והמסחר בחולון בעיקר מן הערים השכנות- תל אביב, ראשון לציון, בת ים, רחובות ופתח תקווה. מנהל התעשיה והמסחר יזם ויוזם תהליכי שיפור נוספים עם חברות התחבורה הציבוריות לצורך ייעול הקווים הקיימים.

הרכבת הקלה- הקו הירוק שמתוכנן מחולון ועד הרצליה של נ.ת.ע. יעבור בעתיד בשדרות ירושלים ובמרכז העיר חולון. עבודות הפיתוח שבוצעו עד היום, תואמו עם מתכנני הקו הירוק ונבנו בראייה עתידית לשמשו.

קידום רמת השירותים:

הצלחתו של אזור התעשייה והמסחר בחולון קשורה קשר ישיר ברמת השירותים והפיקוח הקיימים באזור. בשנים האחרונות רוכזו מאמצים רבים לתגבור ושיפור רמת השירותים הניתנת:
  1. ניקיון- תגבור פעילות ניקיון הרחובות ופינוי אשפה תעשייתית.
  2. מחזור פסולת- תוגברה פעילות מחזור הפסולת התעשייתית על מנת לצמצם את היקפי האשפה.
  3. גינון- שדרוג הגינון הסביבתי וטיפול יומיומי בגינות.
  4. פיקוח עירוני- תגבור הפיקוח העירוני ברחבי אזור התעשיה על מנת למזער חריגות ומפגעים.
  5. פיקוח על הבנייה- תוגברה פעילות הפיקוח על הבנייה ברחבי האזור על מנת למזער חריגות בנייה. ביצוע פעילות ממוקדת בפס הירק ובאזור מולדת והמנור- בתיאום עם אגף רישוי עסקים.
  6. רישוי עסקים- תוגברה פעילות רישוי עסקים, ומבוצעת פעילות להסדרת רישוי עסקים בפרויקטים החדשים.
  7. איכות הסביבה- תוגברה פעילות מעקב וטיפול של היחידה לאיכות הסביבה למניעת חריגות בתחום, כגון: זיהום אוויר, זיהום קרקעות, חומרים מסוכנים, אסבסט. שילוב היחידה בתהליכי אישור היתרי בנייה באזור התעשייה.​