הפעל נגישות לקוראי מסךנגישותדלג לתוכן מרכזי
 

 

מעבר לגן עירוני וגמילה מחיתולים

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​הקטנטנים והקטנטנות גדלו ובקרוב ייכנסו לגן עירוני. המעבר לגן עירוני עלול להיות מורכב עבור ילדים בני שלוש וגם עבור ההורים, במיוחד אם המדובר בילדים בכורים.
אגף גני הילדים במינהל החינוך פועל בשותפות מלאה עם משרד החינוך, השירות הפסיכולוגי החינוכי, מחלקת הורות, משפחה ורווחה חינוכית, מרכז פסג"ה (פיתוח סגלי הוראה) ומתי"א (מרכז תמיכה יישובי אזורי), לשם פיתוח ושיפור השירות החינוכי שניתן באופן מקצועי בגני הילדים בעיר וערוך לסייע ולהשיב לכם בכל שאלה או קושי.
על מנת לסייע בתהליך ההכנה והקליטה לגן עירוני, ריכזנו כאן מידע חשוב ועצות שימושיות.
כמו כן עומדים לשירותכם ייעוץ פרטני והרצאות עירוניות בנושאי מעברים, גמילה, הצבת גבולות ועוד.
 
מאחלים השתלבות מהירה וטובה בגנים ושנת למידה מאתגרת ומהנה!

 
 

שעות הפעילות בגני הילדים העירוניים

ראשון-חמישי | 14:00-07:30 (החל מ-07:15 לילדים שרשומים לצהרון עירוני) 
שישי | 12:45-07:30 
ימי חופשה בהתאם ללוח החופשות של משרד החינוך​

מעבר לגן עירוני

עוד מעט יפסעו בצעדים מדודים אלפי זוגות רגליים קטנטנות וייכנסו בשערי הגן העירוני. באותה העת יעמדו מאחורי השער אלפי הורים בעיניים בורקות ולבם מחסיר פעימה... לעתים למתבונן מהצד לא ברור למי קשה יותר הפרידה, להורים  או לילדים. המפתח להצלחת תהליך המעבר מהגן הפרטי לגן העירוני טמון, במידה רבה, ביכולת שלנו לשחרר, לסמוך על מבוגר אחר ולהאמין ביכולתו של הילד הפרטי שלנו להשתלב בגן העירוני ולהסתגל אליו. נדרשת החלטה שזה אכן הזמן הנכון ומרגע קבלת ההחלטה יש להבין כי מדובר בתהליך ועלינו "לקחת אוויר" ולצאת לדרך. 

הכנה נכונה תסייע לילד ולהורים לעבור את התהליך בצורה מיטבית:

יצירת תחושת ביטחון

היכולת לחוש מוגן, לדעת למה לצפות ולסמוך על עצמך שתוכל להסתדר במצבים שונים, תקנה תחושה זו. כאשר אנו משדרים לילד שאנו סומכים על המסגרת החינוכית שאליה אנו שולחים אותו, שאנו מאמינים בו וביכולתו ובמקביל דואגים שיתוודע מראש למסגרת, לכלליה, לצוות החינוכי ולחלק מהילדים, יש סיכוי טוב יותר שהילד יחווה תחושה גבוהה יותר של שליטה וביטחון בצעדיו הראשונים בגן.

מה עושים? 
  • שיחת הכנה- ספרו לילדכם על הגן החדש, על חברים שיעברו איתו, על סדר היום והפעילויות השונות בו. קראו ביחד ספרים בנושא. שתפו את הילד בחוויותיכם מימי הגן ודברו גם על קשיים וחששות שהיו לכם. 
  • נמנעים משינויים נוספים- הימנעו משינויים אחרים, עד כמה שניתן, על מנת לאפשר לילד להפנות משאבים ואנרגיות רק לנושא ההסתגלות לגן החדש.
  • סיור בגן החדש- בקרו באזור הגן, צפו בו מבחוץ, הכירו את הפינות השונות, השירותים, החצר. הכירו את הדרך לגן וחזרו עליה כחלק מפעילות אחר הצהריים משותפת.
  • היכרות עם הצוות - הכירו את צוות הגן, הגננת והסייעת, מסרו לצוות מידע לגבי דברים שחשובים בעיניכם לגבי תפקוד ילדכם ועדכנו מה יעזור לו בהסתגלות בגן, תוך כיבוד כללי הגן והצוות. 
  • חפץ מעבר– הציעו לילד לקחת עמו חפץ מעבר כגון: צעצוע אהוב, משחק, תמונת משפחה או כל דבר אחר שיוכל לסייע לו בעת שיחוש צורך בכך. 

יצירת תחושת מסוגלות 

העצימו את ילדכם ובנו להם "עמוד שדרה" שחיוני על מנת לחוות תחושת ערך. 
שתפו אותם בחוויות של הצלחה ואי הצלחה וסייעו להם להבין נכון את כללי המשחק. 

​​​​​מה עושים?
  • שיתוף - שתפו את הילד בקבלת  החלטות, התייעצו עמו ואפשרו לו להביע את עצמו. תנו לו להרגיש גדול ושדעתו נחשבת באמת.
  • חיזוקים- חזקו את הילד על הדרך שעשה ולא על התוצרים, שבחו אותו על הניסיון, ההשקעה והמאמץ. 
  • עידוד לעצמאות- חנכו את הילד לעצמאות בביצוע פעולות יומיומיות בסיסיות. ודאו שהוא אוכל, שותה, מתלבש ונועל נעליים בכוחות עצמו וכן פונה למבוגר אחראי בעת הצורך.   
  • נפרדים משנת הצהריים-  אחד השינויים המשמעותיים בחייו של הילד הוא הוויתור על שנת הצהריים. מומלץ להרגיל את ילדכם לשינוי זה כבר במהלך החופש הגדול.
  • גמילה מחיתולים– השתדלו להביא את הילד לגן כשהוא כבר גמול. התחילו בתהליך מבעוד מועד והסתייעו באנשי מקצוע, בהתאם  לצורך. בכל מקרה הימנעו מהפעלת לחץ על הילד.  
  • הצבת גבולות– אפשרו התמודדות עם מצבים רגשיים, כגון: דחיית סיפוקים, התמודדות עם תסכול וקבלת סמכות, על מנת ללמוד מהם. הראו לילדיכם שיש להם די כוחות על מנת להיות חלק מחברה.  

וכשמגיע הרגע... 

  • פנו זמן, הגיעו לגן (עם חפץ המעבר שבחרתם) מוקדם ובנחת לפני שהגן מתמלא ושדרו נינוחות. 
  • הפגישו את הילד עם הגננת ועם הסייעת והזכירו לו את שמותיהן, הזכירו לו שהן שם בשבילו ושהוא יכול לפנות אליהן בכל צורך.
  • טיילו יחד ברחבי הגן, בפינות השונות, בחצר, בקרו שוב בשירותים, הראו לילד היכן ממלאים מים, איפה המטבח, שחקו יחד. 
  • כשמתאפשר, אפשרו לילד לשחק עם ילדים אחרים, אבל פקחו עין מהצד. 
  • ערכו טקס פרידה– החליטו מה מתאים לכם (נשיקה על הלחי, חיבוק ועוד נשיקה על האף, חיוך וחיבוק ארוך וכו'), לפני הפרידה עדכנו שבעוד חמש דקות אתם הולכים וכשמגיע הרגע קיימו את הטקס כפי שקבעתם וצאו לדרככם. אם הילד בוכה התייחסו אליו, אמרו לו שאתם מבינים שקשה להיפרד, אבל אתם סומכים עליו שהוא יצליח להתגבר. לעולם אל תיעלמו בלי להיפרד ! במידה שהפרידה קשה במיוחד, נסו להתחלף כך שהורה אחר של הילד ילווה בבוקר, במידה שניתן. זכרו שמדובר בתהליך (לעתים ממושך) ושהפרידה, אמנם, קשה לילד, אבל בדרך כלל קשה יותר להורה... 
  • זכרו שילדים מגיבים באופן שונה למעברים. עודדו אותם תמיד להביע רגשות (בשיחה, בסיפור, בציור, במשחק וכו') והיו רגישים וקשובים אליהם. הימנעו מהשוואות לאח הגדול או לבן של השכן !

​גמילה מחיתולים

תהליך הגמילה הוא תהליך הדרגתי, שמתקיים לרוב בין הגילים שנתיים-שלוש ותלוי במידת בשלות הילד ובמידת התמדתם של ההורים. כאשר הילד נגמל גוברת תחושת העצמאות, היכולת והמסוגלות שלו. תהליך הגמילה דורש כמה מיומנויות מהילד והדרכה סבלנית מההורים. ככל ששלב ההכנה יתבצע בצורה מיטבית, הסיכוי להצליח בתהליך גדל. 

שלבי הגמילה:

  • מודעות הילד לצרכיו והבנה כי "יוצא לו משהו מהגוף".
  • יכולת להתאפק. 
  • שחרור במקום מתאים. 

בבואכם לגמול את ילדכם חשוב לשים לב ולחזק את המיומנויות הבאות:

  • מידת הבשלות הפיזיולוגית של הילד.
  • יכולת ההתאפקות של הילד במצבים שונים (תרגלו עם הילד דחיית סיפוקים תוך כדי משחק, למשל, והשתמשו במילה "להתאפק").
  • זיהוי סימנים מקדימים אצל הילד לפני עשיית צרכים (התרחקות, ישיבה בתנוחה  מסוימת וכו'). 
  • מידת העצמאות של הילד ביכולתו להתלבש (למדו את הילד ותרגלו התלבשות עצמאית). 
  • היכולת להבין הוראות קצרות ולבצע משימות (תרגלו ביצוע משימות מונחות בעזרת מתן הוראות קצרות ופשוטות).
  • מידת עצמאותו של הילד (עודדו את הילד להתנסות במצבים ובמשימות חדשות ועזרו לו להתמודד עם אי הצלחות).
  • חיזוק תחושת היכולת והמסוגלות של הילד (לדוגמה, שתפו את הילד במטלות הבית). 
  • תחושת שליטה ואחריות של הילד (אפשרו לילד לבחור בין שתי אפשרויות, במידת האפשר). 

שלב ההכנה

  • עזרו לילד לפתח מודעות לצרכים שלו, כאשר הוא עושה את צרכיו הראו לו מה יצא.
  • הציעו לילד להודיע לכם "לאחר מעשה", כך תאפשרו לו לקחת אחריות על תהליך הניקיון.
  • הסבירו והציגו את תהליך הגמילה (היעזרו בספרים, במשחקים, בסרטונים וביישומונים- אפליקציות בנושא). 
  • אימון בתחתונים- אפשרו לילד ללבוש תחתונים בבית ובקשו ממנו לגשת לשירותים כשהוא מרגיש צורך. כאשר יש  פספוסים, אמרו לו: "תחתונים רטובים, זה בטח לא נעים. עשית קקי/פיפי בתחתונים ואני בטוח/ה שבפעם הבאה תנסה להגיע לשירותים או תאמר לי שיש לך ונלך יחד לשירותים".

​קדימה, מתחילים !

  • סכמו עם הילד על התחלת הגמילה. 
  • קיימו טקס פרידה מהחיתול והעבירו לילד מסר שאתם סומכים עליו ועל היכולות שלו, עודדו אותו לומר לכם כשהוא צריך להתפנות.
  • עודדו את הילד על רצונו להצליח, על התקדמותו ולא רק על הצלחותיו.
  • פספוסים – חלק בלתי נפרד מתהליך הגמילה. אמרו בשלב האמת את אותם המשפטים משלב האימון (ראו מעלה), אל תגיבו בכעס ואל תתנו לילד לחוש אשמה או לחץ מהפספוס (אל תשכחו לעודד גם ברגעים שבהם הילד הודיע שיש לו אבל לא הספיק להגיע לאסלה), אמרו לילד כי אתם סומכים עליו שבפעם הבאה יצליח, הזכירו לילד מקרים קודמים שבהם הצליח ועודדו אותו. 

גמילה בשיתוף עם הגן

  • שיתוף– יש לשתף את צוות הגן ביכולות ובכישורים של ילדכם. עדכנו את הצוות בדבר יכולתו  של הילד לשלוט בצרכיו. במידה שתהליך הגמילה טרם הסתיים, חשוב לספר לצוות אילו מיומנויות הילד כבר רכש ובאיזה אופן ניתן לסייע לו, על מנת שהצוות הגן יוכל להשתלב בתהליך.
  • היכרות– הכירו לילדכם את מיקומם של השירותים בגן והיכנסו עמו אליהם. הסבירו לו מה עליו לעשות ולמי עליו לפנות כשהוא צריך להתפנות (צוות הגן יחזור על הנחיות אלה בימים הראשונים בגן).
  • לשעת הצורך– הכינו מלאי מספיק של בגדי החלפה, במיוחד לתקופת תחילת שנת הלימודים. שימו לב כי ילד שמצוי בתהליך גמילה ועדיין מפספס במהלך היום באופן תדיר, רצוי שיגיע בימים הראשונים עם תחתוני גמילה ולא עם חיתול. 
  • המשיכו להקפיד על קיום תהליך הגמילה בבית תוך שיתוף צוות הגן.

במידה שאתם חווים קשיים בתהליך הגמילה, חשוב לעצור לבדוק מה לא עובד ומה השתבש. אל תחזירו את החיתול ואל תעבירו לילד מסר של ייאוש. במידת הצורך התייעצו עם איש מקצוע.

מחלקת הורות, משפחה ורווחה חינוכית מעמידה לרשותכם מנחת הורים לעזרה ולליווי בתהליך הגמילה, בעלות מוזלת. מוזמנים להצטרף לקהילת הורים עושים חי"ל​ ולהתעדכן במגוון פעילויות ואירועים המיועדים במיוחד עבורכם ההורים.

מנחת הורים לעזרה ולליווי בתהליך הגמילה

מחלקת הורות, משפחה ורווחה חינוכית מעמידה לרשותכם מנחת הורים לעזרה ולליווי בתהליך הגמילה, בעלות מוזלת.
בין התאריכים 31.8.19-15.6.19 – שני מפגשים למשפחה בעלות של 100 ₪ למפגש (העלות למפגש שלישי - 150 ₪).
בין התאריכים 31.12.19-1.9.19 – העלות למפגש 150 ₪ (מהמפגש הראשון), מוגבל עד שני מפגשים למשפחה.
מעבר לתאריכי הפרויקט – העלות למפגש 170 ₪.
לפרטים ולהרשמה: עדי סלי, מנחת הורים ויועצת בנושא גמילה מחיתולים. מצוות מנחי קהילת הורים עושים ח.י.ל   טל' 052-6660690. נא לפנות רק בשעות העבודה המקובלות, ימים א-ה בין השעות 9:00- 17:00 כדי לקבוע פגישת הדרכה (לא יינתן ייעוץ טלפוני)​