הפעל נגישות לקוראי מסךנגישותדלג לתוכן מרכזי
 

 

חינוך סביבתי

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​הדרך המרכזית להטמעה ולקידום ערכים של אחריות סביבתית - חברתית עוברת דרך החינוך. 
על פי אמנת בלגרד, שהאו"ם אימץ בשנת 1976, מטרת החינוך הסביבתי היא:
  • לפתח אוכלוסייה עולמית המודעת לסביבה ולבעיות הקשורות בה, שיש בידיה ידע, מיומנויות, גישות, מוטיבציה ומחויבות לפעול למען הסביבה ולמען הדורות הבאים.
  • להכשיר את הפרט לפעילות חברתית ולנכונות אישית לתרום לשיפור איכות הסביבה והחיים.
  • ​לקיחת אחריות ופיתוח מוסר חברתי.
בעיריית חולון מבינים כי לחינוך הסביבתי חשיבות רבה. המחלקה לאיכות הסביבה בעירייה יוזמת ומקיימת פעילויות להטמעת ערכי החינוך הסביבתי בכל מסגרות החינוך בעיר - החל מגני הילדים, דרך בתי הספר היסודיים, העל יסודיים, מסגרות החינוך הבלתי פורמאליות והקהילה. 
החינוך הסביבתי וההסברה בנושאי סביבה במוסדות החינוך ובקהילה הינם בסיס הכרחי לקידום אורח חיים בר קיימא ושמירה על איכות הסביבה.

יוזמות​​​ העירייה בתחום החינוך הסביבתי​​

  • תמיכה ושילוב תוכניות חינוכיות בנושאי איכות הסביבה במערכת החינוך (תכנית לימודים, פרויקטים, השתלמויות), תכנים בנושאי איכות הסביבה ובדגש על ​שינויי האקלים, אנרגיה מקיימת, טבע עירוני ותחבורה - כל אלו נכנסים לתוך תוכנית הלימודים בכל שכבות הגיל, החל מגן ועד לחטיבת הביניים. הלימודים נעשים הן בתוך הכיתות ומחוץ להן במסגרת של סדנאות למידה, יצירה בחומרי פסולת ועוד.
  • קידום הסברה בקרב תושבי העיר באמצעות אירועים קהילתיים ועירוניים, הסברה מדלת לדלת, תחרויות, ליווי פרויקטים קהילתיים ועוד.
  • מערכי למידה והפעלה לבתי ספר המעוניינים להפעיל תוכניות בנושא איכות הסביבה. 
  • ייעוץ מקצועי והנחייה בעבודות תלמידים וסטודנטים.
  • הפקת חומרי לימוד והסברה.
  • השתלמויות מקצועיות.
  • פעילויות ומבצעים סביבתיים בשיתוף פעולה עם תנועות וארגוני נוער.
  • 'ימים ירוקים' בשכונות ובמרכזים הקהילתיים.
  • העמקת המודעות הציבורית על ידי יצירת בסיס רחב של ידע, הבנה, נטילת אחריות ואקטיביזם.

קול קורא ל​חינוך סביבתי

קידום "הסמכה למוסדות ירוקים"​ סביבתי למוסדות החינוך בכל שכבות הגיל. במסגרת קול קורא של המשרד להגנת הסביבה, עיריית חולון מסמיכה בתי ספר לירוקים, ירוקים מתמידים וירוקי עד. 
תוכנית לימודים רשו​​​תית:​ התכנים הנלמדים מגוונים ורבים, לדוגמא: משבר המים, פסולת, זיהום אוויר, חינוך להפחתת הצריכה, התנהגות מקיימת, חינוך לתזונה בריאה ומקיימת, חיסכון והתייעלות באנרגיה ועוד.
כמו כן, ישנה תמיכה בקבוצות קהילתיות העוסקות ומקדמות תחומי סביבה שונים.

תוכניות רשותיות לחינוך סביבתי

טבע עירוני וגינו​ן מקיים בגני ילדים 

התוכנית עסקה בהטמעת ערכי הקיימות באמצעות פעילות בנושא גינון מקיים. ילדי הגנים עסקו בלימוד הקשר בין חשיבות השמירה על הטבע ועל הסביבה ובין העיסוק הישיר בגידול צמחים וירקות לתועלת האדם. החיבור לאדמה, המגע הבלתי אמצעי עם הטבע, פעילות החקר ושימוש בכל החושים, כל אלו יצרו בקרב הילדים זיקה אמתית ורגשית אל משאבי הטבע העירוניים.
בתוכנית השתתפו 20 גני ילדים בשנת הלימודים תשפ"א וב-11 גני ילדים נוספים בשנת תשפ"ב
התוכנית התקיימה בשיתוף פעולה עם החווה החקלאית בחולון.

צמצום צריכה​ וצריכה מקיימת

התוכנית עסקה בהבנת הקשר בין תרבות הצריכה בעידן המודרני לבין התכלות משאבים ופגיעה בערכי הקיימות. היכרות עם מושגי יסוד בתחום הקיימות ובתחום תרבות הצריכה בעידן המודרני ועידוד התלמידים לאקטיביזם סביבתי בהקשר זה. התלמידים הגו רעיונות יצירתיים ופתרונות לבעיה. 
בשנת תשפ"א התוכנית התקיימה ב-10 בתי ספר יסודיים. 
בשנת תשפ"ב התוכנית התקיימה ב-4 בתי ספר יסודיים וכן ב-5 חט"ב.

* התוכניות הן בתמיכת ​​המשרד להגנת הסביבה.​

יום כדו​​ר הארץ

במסגרת פעילות חינוכית סביבתית לרגל יום כדור הארץ 2021, התקיימה תחרות בין בתי הספר היסודיים בעיר לאיסוף פסולת אלקטרונית. משך התחרות היה שבועיים ימים החל מיום כדור הארץ (22.4.2021). בתחרות נאספו פריטי אלקטרוניקה דוגמת מטענים, כבלים מסוגים שונים ועוד, שהועברו למחזור. 
בסיום התחרות נאספו בחולון יותר מ-2 טון של פסולת אלקטרונית, שהועברו למפעל מיחזור ייעודי. הפסולת נאספה מבתי הספר שהשתתפו בתחרות ומ-24 מתקני המחזור שפזורים ברחבי העיר.

איסוף ומיחזור פסולת אלקטרונית בבית הספר​​ עמל

תלמידי בית הספר "עמל", בו לומדים תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, קוראים לתושבי חולון להעביר אליהם ציוד תקשורת ומחשבים ישן כגון: מחשבים .P.C, טלפונים, טלפונים ניידים, מכשירי וידאו​ ו-D.V.D.
התלמידים לומדים כיצד לפרק את הפריטים, כל רכיב לתחומו ולהעבירם למיחזור. עובדי המיזם המועסקים בפירוק ומיון הרכיבים, נהנים מעבודה בעלת אפקט משקם, בתנאי סביבה הולמים, ובקבלת שכר מ"אקולוגיה לקהילה מוגנת", על עבודתם. הניסיון בהעסקה מוכיח כי העבודה בתחום המיחזור משפרת את הדימוי העצמי ומתאימה ליכולות של אוכלוסייה זאת.
ציוד אלקטרוני ישן ניתן להעביר אל בית הספר 'עמל'​.